Etusivu > Asioi verkossa > Näin tunnistaudut verkkopalveluun

Näin tunnistaudut verkkopalveluun

Jotta henkilöasiakas tai yritys voisi hoitaa verotusasioita verkkopalveluissamme, hänen tai sen pitää tunnistautua. Henkilöt voivat yleensä tunnistautua pankkitunnuksillaan, mutta yhtiöt, yhtymät ja muut organisaatiot tarvitsevat Katso-tunnisteen.

Yksityishenkilöt ja ammatinharjoittajat pankkitunnuksilla

Voit tunnistautua verkkopalveluihimme henkilökohtaisilla verkkopankkitunnuksillasi tai sähköisellä henkilökortilla, jos olet:

  • yksityishenkilö
  • liikkeen- tai ammatinharjoittaja
  • maa- tai metsätaloudenharjoittaja

Muut yritykset ja asiakasryhmät Katso-tunnisteella

Yritys- ja yhteisöasiakkaat tarvitsevat Katso-tunnisteen. Tämä koskee seuraavia asiakasryhmiä:

  • Yhtiöt (mm. osakeyhtiöt ja asunto- ja kiinteistöosakeyhtiöt)
  • Yhteisöt (mm. säätiöt ja yhdistykset)
  • Julkishallinnon organisaatiot (mm. kunnat ja seurakunnat)
  • Yhtymät (mm. maatalous-, metsä- ja elinkeinoyhtymät)
  • Kuolinpesät

Katso-tunniste on tilitoimistojen ja yritysten avain muun muassa OmaVero-palveluun. Tammikuusta 2017 alkaen oma-aloitteisten verojen ilmoitukset annetaan ja maksetaan OmaVerossa.

Katso-tunniste pähkinänkuoressa

Voit käyttää Katso-tunnistetta monessa viranomaispalvelussa.

  • Tällä hetkellä Katso-tunniste on käytössä esimerkiksi seuraavien viranomaisten asiointipalveluissa:

    VerohallintoKela, Tulli, Poliisihallinto, Trafi, Helsingin kaupunkiEläketurvakeskus ja Työ- ja elinkeinoministeriö.
     
  • Palveluntarjoajat ovat määritelleet kuhunkin asiointipalveluun omat asiointiroolinsa, jotka oikeuttavat käyttämään palvelua roolin oikeuttamalla tavalla. Tarkempia lisätietoja eri asiointipalveluissa tarvittavista rooleista on saatavissa palveluntarjoajilta.
     
  • Verohallinto vastaa Katso-asiakaspalvelusta ja Katsoon liittyvästä ohjeistuksesta.

Perusta Katso-tunniste Katso-palvelussa.

  • Voit perustaa pääkäyttäjän Katso-tunnisteen osoitteessa yritys.tunnistus.fi. Sinulla täytyy olla nimenkirjoitusoikeus yritykseen tai muuhun organisaatioon, johon haluaisit liittää Katso-tunnisteesi.

    Koska Katso-tunniste on henkilötunnukseen sidottu, sinun tulee tunnistautua verkkopankkitunnuksillasi tai sirullisella henkilökortilla. Toinen vaihtoehto on käydä henkilökohtaisesti jossakin tämän listan verotoimistoista tunnistautumassa.
     
  • Jos sinulla on jo Katso-tunniste, voit perustaa uusia y-tunnuksiin sidottuja pääkäyttäjyyksiä edellyttäen, että sinulla on nimenkirjoitusoikeus myös näihin organisaatioihin. Lue lisää.
     
  • Jos Katso-tunnisteesi on mennyt lukkoon, saat avattua sen kirjautumalla Katso-palveluun verkkopankkitunnuksillasi kohdasta Avaa lukkiutunut tunniste. Saman toiminnon kautta voit päivittää salasanan tai tulostaa kertakäyttösalasanalistan.

Yhden Katso-tunnisteen alaisuudessa voi olla useita y-tunnuksia.

  • Vain henkilöt, joilla on yrityksessä nimenkirjoitusoikeus, voivat olla pääkäyttäjiä. Pääkäyttäjyyteen sisältyvät kaikki Katso-palvelun erilaiset käyttäjäroolit, joilla käyttäjä voi asioida yrityksen nimissä.
     
  • Henkilöllä voi olla vain yksi Katso-tunniste, mutta hän voi samalla tunnisteella toimia useamman organisaation puolesta.
     
  • Yhdellä y-tunnuksella voi olla useita Katso-pääkäyttäjiä, Katso-rinnakkaispääkäyttäjiä ja muissa käyttäjärooleissa toimivia.

Katso-tunnisteen pääkäyttäjänä voit asioida sähköisesti tai valtuuttaa jonkun asioimaan puolestasi.

  • Pääkäyttäjänä sinulla on oikeus toimia Katso-tunnisteellasi yrityksen puolesta kaikissa tapauksissa. Pääkäyttäjärooliin sisältyvät kaikki eri asiointipalvelujen käyttäjäroolit.
     
  • Pääkäyttäjänä voit myös antaa työntekijälle tai asianhoitajalle, kuten tilitoimistolle, valtuutuksen hoitaa yrityksen asioita sähköisesti. Voit valtuuttaa hänet useanlaiseen Katso-rooliin.

On kaksi tapaa valtuuttaa joku toinen asioimaan puolestasi.

Pääkäyttäjänä myönnät valtuutuksen 

  • Katso-pääkäyttäjänä voit tehdä valtuutuksen esimerkiksi työntekijän käyttäjätunnukselle tai asianhoitajan y-tunnukselle. Se tehdään Katso-palvelussa kohdasta ”Uusi valtuutus”. Lue lisää.

    Jos olet myöntämässä valtuutusta, etkä löydäkään tarvittavaa käyttäjäroolia, tarkista ensin, että asiointipalvelu, jonka käyttämiseen haluat tehdä valtuutuksen, on otettu käyttöön. Lue lisää.

Asianhoitaja pyytää valtuutusta sähköisen asioinnin valtakirjalla

  • Yrityksen tai muun organisaation asioita hoitava henkilö, kuten tilitoimiston edustaja, voi pyytää asiakasyrityksensä nimenkirjoitusoikeudelliselta henkilöltä sähköisen asioinnin valtakirjaa. Sen avulla asianhoitaja pyytää itselleen tarvittavat käyttäjäroolit voidakseen hoitaa asiakkaan asioita sähköisesti. Pyyntö edellyttää, että sen esittäjällä itsellään jo on jonkun toisen organisaation pääkäyttäjäsrooli Katso-tunnisteellaan. 
     
  • Kun pyyntö on tehty, nimenkirjoituksellinen henkilö saa Katso-palvelusta sähköpostiviestin koskien sähköisen asioinnin valtakirjaa. Viestissä on linkki, jonka kautta valtakirja hyväksytään, mutta hyväksyminen edellyttää, että viestin saanut tunnistautuu verkkopankkitunnuksillaan, sirullisella henkilökortilla tai Katso-tunnisteella. Lue lisää.

Valtuuta työntekijäsi hoitamaan yrityksesi asioita sähköisesti.

  • Jos haluat, että työntekijälläsi on pääsy yrityksesi sähköiseen asiointiin, tulee sinun pääkäyttäjänä ensin luoda hänelle Katso-alitunniste. Varmista kuitenkin ensin, että työntekijällä ei ole olemassa olevaa Katso-tunnistetta jostakin aikaisemmasta yhteydestä. Jos tunniste löytyy, tarvitsee sinun vain myöntää tunnisteelle valtuutus tarvittavaan rooliin.

    Kun olet perustanut alitunnisteen, kerro työntekijälle alitunnisteen käyttäjätunnus ja salasana. Tämän jälkeen hän pääsee vahventamaan alitunnisteen Katso-tunnisteeksi. Huomaathan, että työntekijän Katso-tunnisteelle täytyy lisäksi muistaa myöntää valtuutus tarvittaviin asiointipalveluihin ennen kuin hän voi ryhtyä hoitamaan yrityksen asioita sähköisesti.
  • Vinkki. Voit valtuuttaa työntekijän useaan eri rooliin. Jos hän käytännössä hallinnoi organisaationne sähköistä asiointia, yksi mahdollisuus on antaa hänelle Katso-rinnakkaispääkäyttäjän rooli. Se ei edellytä työntekijältä organisaation nimenkirjoitusoikeutta.

    Rinnakkaispääkäyttäjänä hän voi asioida eri asiointipalveluissa yhtä laajasti kuin varsinainen Katso-pääkäyttäjäkin. Lisäksi työntekijä voi antaa ja vastaanottaa valtuutuksia organisaation puolesta sekä luoda alitunnisteita yrityksen muille työntekijöille. Hän ei kuitenkaan voi muodostaa uutta valtuutusta rinnakkaispääkäyttäjyyteen kenellekään toiselle. 

Tutustu tarkempiin Katso-ohjeisiin.

 

Sivu on viimeksi päivitetty 9.11.2016