13 miljoner euro i obetalade fastighetsskatter i fjol − betala i tid med e-faktura och undvik höjd dröjsmålsränta

Skatteförvaltningens meddelande, 29.4.2024

I fjol betalade cirka 420 000 fastighetsägare sina fastighetsskatter för sent. Antalet är cirka 80 000 mindre än året innan. Forfarande finns det 13 miljoner euro i fastighetsskatt som inte alls har betalats. Skatteförvaltningen uppmanar därför att ta i bruk e-fakturor som kan beställas i MinSkatt på samma gång som kunden kontrollerar sitt fastighetsbeskattningsbeslut.

Skatteförvaltningens överinspektör Irene Laine uppmanar att beställa en e-faktura för fastighetsskatten. Dröjsmålsräntan på obetalda skatter steg i år till 11 procent.

− Räntan på en obetalad skatt börjar löpa genast efter förfallodagen. Med en e-faktura betalas skatten i tid och utan dröjsmålsränta.

− E-fakturan innehåller färdigt alla uppgifter som behövs, såsom konto- och referensnummer samt det korrekta beloppet. På det här sättet behöver kunden inte knäppa in uppgifter när hen betalar fakturan utan det räcker med att godkänna e-fakturan, säger Laine.

E-fakturan kan beställas via MinSkatt till exempel samtidigt som man kontrollerar sitt fastighetsbeskattningsbeslut. Kunden får ett e-fakturaförslag i sin nät- eller mobilbank och ska godkänna förslaget där inom 30 dagar.

− Om du beställer en e-faktura cirka två veckor före förfallodagen hinner du ännu få en e-faktura innan skatten förfaller till betalning, berättar Irene Laine.

E-fakturan på fastighetsskatten visas i nätbanken redan tidigare: du får den till din nätbank cirka två månader före förfallodagen.

För de flesta fastighetsägare infaller förfallodagarna för fastighetsskatten i augusti och oktober. De kunder som har beställt en e-faktura får den i sin nätbank redan cirka två månader före förfallodagen för skatten.

− Om förfallodagen för fastighetsskatten är den 6 augusti får dessa kunder e-fakturan redan den 11 juni, berättar Irene Laine.

− För de flesta infaller förfallodagen för fastighetsskatten i augusti. På grund av många utgifter på sommaren glömmer man lätt bort den kommande skatten. Nu skickar vi e-fakturorna redan i god tid. Det är vad kunderna har önskat. På detta sätt kan kunder bättre förbereda sig för förfallodagen för skatten, säger Laine.

Skatteförvaltningen skickar e-fakturaförslag till personkunder hos Nordea

I maj får 220 000 kunder hos Nordea ett e-fakturaförslag på skatter från Skatteförvaltningen. Ett e-fakturaförslag skickas till de kunder hos Nordea som har att betala fastighetsskatt men ännu inte har beställt en e-faktura, direktbetalning eller nätfaktura på sina skatter och har anmält Nordeas kontonummer till Skatteförvaltningen för utbetalningen av skatteåterbäringar.

Kunden har 30 dagar på sig att godkänna e-fakturaförslaget. Genom att godkänna e-fakturaförslaget får kunden i fortsättningen e-fakturor från Skatteförvaltningen på fastighetsskatten och även på eventuella förskotts- och kvarskatter samt arvs- och gåvoskatter.

E-fakturan är enkel och trygg. Irene Laine poängterar att det e-fakturaförslag som kommer från Skatteförvaltningen till mobil- och nätbanken inte är falskt och att det inte hänför sig någon säkerhetsrisk till att godkänna fakturan.

I fjol utförde Skatteförvaltningen motsvarande e-fakturakampanjer för kunder hos Nordea och Andelsbanken. Enligt Irene Laine var resultaten goda.

− Vi fick sammanlagt 212 000 nya mottagare av e-fakturor, vilket också syns i fastighetsskatteintaget och antalet kunder som betalat för sent, berättar Laine.

FAKTA: Nu är det dags att kontrollera fastighetsbeskattningsbeslutet

• I mars fick över två miljoner fastighetsägare sina fastighetsskattedeklarationer. Beslutet ska kontrolleras och eventuella korrigeringar och kompletteringar göras senast den 7 maj.
  • Om uppgifterna stämmer behöver kunden inte göra någonting. Skatten kan betalas genast om man så vill.
  • Om kunden korrigerar uppgifter får hen ett nytt beslut senast i början av november Det lönar sig att vänta på ett nytt beslut före betalning av fastighetsskatten eftersom förfallodagarna och skattebeloppet kan ändras från det ursprungliga.
  • Uppgifterna i fastighetsbeskattningsbeslutet baserar sig på situationen vid årsskiftet. Kontrollera uppgifterna särskilt om situationen för fastigheten har ändrats från föregående år.

Betalning med e-faktura

Fastighetsskatt